W gminie Kościerzyna prowadzone są działania informacyjne mające na celu ochronę mieszkańców przed oszustami. Jednak policyjne statystki wskazują, że rośnie liczba oszustw internetowych.
Cyberprzestępcy są czujni i mają swoje sposoby, by wprowadzać nieświadomą osobę w błąd i pozyskać jej dane do konta. Kilka dni temu policjanci z rejonu otrzymali zgłoszenie o popełnieniu przestępstwa. Rzecznik kościerskiej policji poinformował o sytuacji, która dotyczyła 24-letniej mieszkanki gminy. Kobieta wystawiła na jeden z portali ogłoszeniowych informację chęci sprzedaży zabawki, które wartość wyceniła na nieco ponad dwadzieścia złotych. Oszust wyraził zainteresowanie zakupem i wysłał link do sfinalizowania transakcji. Mieszkanka Kościerzyny niczego się nie spodziewając kliknęła w wysłany link i podała wszystkie dane karty płatniczej wraz z pinem. Nieuczciwy kupiec otrzymał swobodny dostęp do jej konta, przez co straciła około pięciu tysięcy złotych.
Podobna sytuacja wydarzyła się około tygodnia wcześniej. Inna kobieta mieszkająca w Kościerzynie otrzymała wiadomość o braku wpłaty za prąd elektryczny. Chcą uregulować zaległość kliknęła w dostarczony link i po udzieleniu wszystkich danych straciła blisko tysiąca złotych. Rzecznik Komedy Powiatowej Policji publicznie przypomniał, aby nigdy nie podawać szczegółowych informacji o karcie ani pinie.
Specjaliście ostrzegają i punktują kilka zasad, których należy się trzymać podczas robienia zakupów w sieci. Nie należy podawać dokładnych danych karty płatniczej ani konta internetowego podczas zawierania transakcji. Ważne jest aby uważnie czytać wszelką korespondencje z bankiem lub innymi organami państwowymi. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości warto skontaktować się z nimi bezpośrednio i poprosić o potwierdzenie czy korespondencja pochodzi od nich. Oszuści często naciskają na szybie realizowanie transakcji bez zostawienia czasu na zastanowienie dla kupującego.
Kościerzyńska policja zachęca również, aby każde oszustwo zgłaszać i walczyć o swoje prawa.