W XXI wieku mamy za sobą sporo tragedii z udziałem nastolatków. Co więcej, za każdym razem, gdy w mediach pojawiają się treści o nastoletnich przestępcach, pojawia się również odniesienie do gier komputerowych, muzyki i filmów. Czy z całą pewnością można powiedzieć, że gry komputerowe wzmagają agresję u dzieci i nastolatków? Otóż nie.

Gry komputerowe nie zrobią z dziecka mordercy

Z argumentem, że do przestępstw lub prób targnięcia się na własne życie, skłaniają określone gry komputerowe czy muzyka. Wielokrotnie podnoszono, że młodzież wkracza na ścieżkę przestępczą z powodu muzyki heavymetalowej (co ciekawe, badania wskazują, że osoby słuchające agresywnej muzyki są wrażliwsze od wielbicieli innych gatunków muzycznych). Jeszcze więcej uwagi poświęca się grom komputerowym, które uważa się za główną przyczynę agresji wśród młodych. Tymczasem okazuje się, że zaledwie nieco ponad 1 procent nastoletnich morderców interesowało się jakimikolwiek grami kiedykolwiek. Mieli zdecydowanie inne zainteresowania. Wyraźnie należy więc podkreślić, że gry komputerowe nie są w stanie wpłynąć na nastolatka w taki sposób, by zamienić go w mordercę lub przestępcę. Stoją za tym inne czynniki, między innymi zaburzenia osobowości, traumy lub określone wzorce zachowań wyniesione z domu.

Nie próbujmy zrzucać odpowiedzialności na gry

Gry komputerowe w tak rozbudowanej formie są powszechnie dostępne zaledwie od kilkunastu lat. A przecież młodzi przestępcy, a także młodzi mordercy, istnieją od wieków. Co więcej, za każdym razem okazuje się, że morderców tworzy społeczeństwo lub uwarunkowania genetyczne. Socjopaci mają większe szanse na zostanie mordercami, ale znów, potrzeba znacznie silniejszego bodźca, niż gry komputerowe, by nastolatek z potencjałem istotnie stał się jednostką niebezpieczną.

Powinniśmy więc zrezygnować z prób przerzucania odpowiedzialności na gry komputerowe. Bezpieczny i zdrowy dom (nie musi być idealny) to podstawa. Warto poświęcać swoim dzieciom uwagę i nie ignorować przesłanek, które mogą wskazywać na większe problemy osobowościowe.